مراحل ثبت دامنه آی آر

ایرنیک به آدرس www.nic.ir مرکز ثبت دامنه های .ir و وابسته به پژوهشگاه دانشهای بنیادی در ایران است. اطلاعات تکمیلی انواع شناسه در صفحه ثبت نام در سایت ایرنیک ذکر شده است.
شناسه ایرنیک اطلاعات مالکیت دامین و دسترسی به تنظیمات دامین را مشخص میکند. جهت ثبت دامنه ir اشخاص حقیقی و یا حقوقی بایست شناسه های مختلف متناسب با مالکیت و نام دامین مورد نظر ثبت نمایند.

 
لطفا دقت کنید تمامی مراحل سفارش ثبت/تمدید دامین تنها بایست در سایت وب رمز انجام شود تا قیمتهای وب رمز در سفارش شما اعمال شود. لذا در سایت ایرنیک شما تنها ثبت نام می کنید به این دلیل که جهت ثبت دامنه های .ir شما نیاز به شناسه ایرنیک (نیک هندل) دارید. شناسه ایرنیک با ثبت نام در سایت www.nic.ir برای شما ایجاد میشود. پس از ثبت نام در سایت ایرنیک برای شناسه خود بایست دسترسی ایجاد نمایید تا امکان ثبت دامین از طریق نمایندگان از جمله وب رمز را داشته باشید. با یک بار ایجاد و تنظیم شناسه شما قادر خواهید بود در هر زمان به هر تعداد دامین جدید آی.آر سفارش داده و ثبت نمایید. این مراحل به تفصیل در زیر ذکر شده لطفا پس از مطالعه کامل و با دقت انجام دهید.
 
توضیح مهم: تنظیم دسترسی شناسه ایرنیک به چه معناست و چرا بایست حتما انجام شود؟
با تنظیم دسترسی شناسه ایرنیک مطابق با مرحله ۲ که در زیر آمده؛ دارنده شناسه (شما) به خود و شناسه های آشنا و نمایندگان (مثل وب رمز) اجازه می دهد که شناسه ایرنیک او را به عنوان رابط های صاحب امتیاز(مالکیت)، اداری، فنی و مالی برای دومین درخواست شده تنظیم کنند. بیان ساده تر اینست که شما با این تنظیمات به نمایندگان ایرنیک از جمله وب رمز اجازه می دهید که مالکیت دامین مورد تقاضا را به نام شناسه شما ثبت کنند. به طور معمول و بدون این تنظیمات هیچکس از جمله وب رمز امکان ثبت دومین با مالکیت شما را نخواهد داشت.

جهت ثبت دامنه آی آر جدید:
  • دامین را برای خود یا دیگری ثبت میکنید که نیاز به ایجاد شناسه ایرنیک جدید دارید؟ (انجام مراحل ۱ و ۲ در زیر)
  • دامین را برای خود یا دیگری ثبت میکنید و در سایت ایرنیک شناسه کاربری معتبر دارید؟ (انجام مرحله ۲ در زیر)

۱- ایجاد شناسه جدید در سایت ایرنیک
به لینک ساخت شناسه در سایت ایرنیک مراجعه کرده و با توجه به توضیحات مربوط به هرکدام از شناسه ها و پسوندها، شناسه مورد نظر را انتخاب کنید.

(شناسه محدود که در لیست ایرنیک برای ثبت نام موجود است نمیتواند مالک دامین باشد؛ لذا شناسه مناسب از نوع دیگری بسته به پسوند مورد نظرتان ایجاد کنید)

لازم است فرم را با اطلاعات صحیح و کامل تکمیل کنید.(تمامی اطلاعات وارد شده بطور دقیق در مرکز ایرنیک چک میشود و در صورت وارد کردن اطلاعات نادرست؛ شناسه شما تایید نخواهد شد)

در هنگام تکمیل فرم مربوطه و در انتهای فرم گزینه "آزاد برای نمایندگان فروش" را فعال کنید.

۲- تنظیم دسترسی های شناسه ایرنیک
به سایت ایرنیک در آدرس www.nic.ir با شناسه خود وارد شوید.
پس از ورود به سایت ایرنیک به لینک https://www.nic.ir/Manage_Authorized_Relations یا از منوی شناسه، مشخصه های شناسه، مدیریت رابط های مجازی بروید و تنظیمات مشخصه های شناسه را مطابق تصویر زیر اعمال نمایید.

۳- به فرم سفارش وب رمز رفته و مراحل سفارش ثبت دامنه جدید را از سایت وب رمز انجام بدهید.

دقت کنید؛ طبق شرایط جدید ایرنیک؛ رزرو دامنه تنها پس از پرداخت دامنه صورت میگیرد و ضمنا ثبت کامل دامنه منوط به تایید دامنه توسط کارشناس مرکز ثبت بصورت چشمی و پس از پرداخت هزینه دامنه است. در صورت عدم تایید دامنه انتخابی شما توسط ایرنیک؛ هزینه آن به حساب کاربری شما در سایت وب رمز برگشت داده خواهد شد که از آن میتوانید در پرداخت سفارشات دیگر استفاده نمایید. (برای بازپرداخت وجه به ناحیه کاربری میبایست درخواست خود را به بخش فروش وب رمز ارسال کنید و نام دامین را نیز در آن ذکر کنید.)
 

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟

رتبه: 4.9 از 411 رأی
 پرینت این مقاله

مطالب مرتبط:

راهنمای ایجاد شناسه ایرنیک و جهت ثبت دامنه IR

جهت ثبت و خرید دامنه ملی .ir نیاز به ساخت شناسه کاربری ایرنیک دارید. بدین منظور ابتدا وارد آدرس...

ارسال تعهدنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی در ایرنیک

ثبت دامنه ir مستلزم قبول تعهد و ارسال مدارک می‌باشد. متن تعهد برای متقاضی توسط ایرنیک به صورت...

ورود به پنل دامنه آی آر

در صورتی که قبلا ثبت و خرید دامنه ir به عضویت سایت ایرنیک درآمدید و هم اکنون می خواهید به پنل خود...

ترنسفر/تغییر مالکیت دامنه های آی آر

توجه: این روش تنها مربوط به دامین هایی می باشد که با شناسه/هندل وب رمز ثبت شده اند. برای موارد...

شرایط و راهنمای ثبت دامنه .co.ir

پسوند .co.ir مخصوص شرکت های خصوصی و تجاری می باشد و لازم است نام دامنه مورد نظر با نام ثبتی در...